Wiele twarzy Sherlocka Holmesa

Postać Sherlocka Holmesa, jak przystało na najbardziej znanego prywatnego detektywa świata, pojawia się w literaturze i filmografii nieraz. Wersji jest bardzo wiele. Zaczynając od klasycznego Sherlocka, czyli książek, poprzez filmy oraz seriale oparte na tamtych czasach, kończąc na przygodach Holmesa w XXI wieku lub historiach o nim, jako dziecko/nastolatek. Jest w czym wybierać! Przedstawię Wam, co udało mi się zebrać i naprawdę krótko opiszę, ponieważ kilka z nich niedługo lepiej rozwinę.

~ Książki

Arthur Conan Doyle:
-Studium w szkarłacie
-Znak czterech
-Przygody Sherlocka Holmesa
-Wspomnienia Sherlocka Holmesa (wydane także jako -Dzienniki Sherlocka Holmesa)
-Pies Baskerville'ów
-Powrót Sherlocka Holmesa
-Dolina trwogi (w innym przekładzie jako Dolina strachu)
-Jego ostatni ukłon (w innym przekładzie jako Pożegnalny ukłon)
-Księga przypadków Sherlocka Holmesa

W Polsce wszystkie te opowieści znajdziecie w "Księdze wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa" Doyle Arthur Conan wydanej przez wydawnictwo REA. Sama posiadam właśnie to wydanie. 1100 stron A4 pełnych Sherlocka. Widać marzenia się spełniają!

Andrew Lane - Młody Sherlock Holmes
1. Zabójcza chmura
2. Czerwona pijawka
3. Lodowe ostrze
4. Fire Storm
5. Snake Bit
6. Knife Edge

Carole Nelson Douglas - Irene Adler
1. Dobranoc, panie Holmes
2. Dzień dobry, Irene
3. Irene at Large
4. Irene's Last Waltz
5. Chapel Noir
6. Castle Rouge
7. Femme Fatale
8. Spider Dance

Sherlock, Lupin i ja - Irene Adler
1. Trio Czarnej Damy
2. Ultimo atto al Teatro dell'Opera
3. Il mistero della Rosa Scarlatta
4. La cattedrale della paura
5. Il castello di ghiaccio

Sherlock Holmes - Anthony Horowitz
1. Dom Jedwabny
2. Moriarty

Młody Sherlock Holmes - Andrew Lane
1. Zabójcza chmura
2. Czerwona pijawka
3. Lodowe ostrze
4. Fire Storm
5. Snake Bite
6. Knife Edge
7. Stone Cold
8. Night Break

Lista autorów, którzy użyli Sherlocka Holmesa w swoich książkach jest jednak znacznie dłuższa. Sami zobaczcie: new Sherlock Holmes stories.

~Filmy

- Sherlock Holmes i tajna broń
- Sherlock Holmes i Kobieta Pająk
- Kobieta w zieleni
- Sherlock Holmes: Pociąg do Edynburga
- Sherlock Holmes i tajny szyfr
- Sherlock Holmes w Nowym Jorku
- Morderstwo na zlecenie
- Sherlock Holmes
- Sherlock Holmes: Gra Cieni
- Sherlock Holmes 3 - premiera zapowiadana na ten rok

Horrory, kryminały, sensacje, komedie... Dla każdego coś dobrego.

I wiele wiele innych: Sherlock filmy/seriale/gry

~Seriale


-Elementary
Amerykanie po sukcesie Sherlocka BBC nie chcieli być gorsi i też mają swój serial. Tytuł to "Elementary". W roli głównej Jonny Lee Miller, jako Sherlock Holmes oraz Lucy Liu, jak Joan Watson. Tak Watson jest kobietą i uważam to za przegenialny pomysł. Nawet jeżeli słownik uważa teraz, że takie słowo nie istnieje. Akcja toczy się w Nowym Jorku w XXI wieku.
Obecnie leci drugi sezon. 




-Sherlock BBC
Ten serial to odkrycie nie roku, ale życia. :D Nie wiem, jak mogłam tak długo tego nie obejrzeć... Choć w sumie lepiej dla mnie, ponieważ umierałam z utęsknienia tylko kilka miesięcy, a nie jak reszta pełne dwa lata.
W rolach głównych Benedict Cumberbatch oraz Martin Freeman. Akcja ma miejsce w Londynie współcześnie.

-Doctor Who
Można powiedzieć, że Sherlock BBC się tam narodził, ponieważ scenarzysta wielu odcinków jest również głównym scenarzystą tego serialu. Pierwszy raz możemy to zaobserwować w odcinku "Opowieść wigilijna" - dodatku do 5 sezonu "Doctora Who". Pierwowzór oryginalnego Sherlocka według serialu jest kosmita i pojawia się również w odcinku specjalnym "Doktor Who i krwiożercze bałwany" pomiędzy 5 i 6 epizodem sezonu 7, a następnie w odcinku 11 "Karmazynowa groza" napisanym przez drugiego twórcę Sherlocka. Przypadek?

Btw. dzisiaj Sherlock Holmes obchodzi 160 urodziny. :)

Oglądaliście/czytaliście coś z tej listy? Może mi ktoś powiedzieć, czy warto sięgać po serię "Młody Sherlock Holmes"?

Sophie di Angelo

10 komentarzy:

  1. Z seriali polecam jeszcze ten z Jeremy'ym Brett'em, chyba najlepsza tradycyjna ekranizacja.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak wspominałam nie jaram się tym detektywem :) Ale lubię ludzi z pasją.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy w "Wielkiej Księdze" znajdę absolutnie wszystko, co dotyczy kanonu SH?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy nie tak napisałam u góry? :P Wszystkie 4 powieści i 5 zbiorów opowiadań. Podrzucam link, gdzie sama kupiłam zamiast 60 zł, to 35. :) http://dedalus.pl/p/13/10278/ksiega-wszystkich-dokonan-sherlocka-holmesa-arthur-conan-doyle--kryminal-thriller.html

      Usuń
  4. Nie jestem jakimś wielkim fanem Sherlocka, ale coś tam kiedyś przeczytałem. Z filmów pamiętam jedynie te dwa najnowsze z Robertem Downey Jr, które bardzo lubię, i które nawet niedawno oglądałem już któryś raz z kolei :) Bardzo dobre kino :)

    OdpowiedzUsuń
  5. [staje na dachu]
    ]wrzeszczy]
    SHEEEEEEEEEEEERLOCK!
    Oczywistą oczywistością jest fakt, że uwielbiam Sherlocka Holmesa, szczególnie w genialnej wersji stacji BBC, no i umieram, bo trzeci sezon. Sama z pewnością rozumiesz.
    BLESS YOU FOR SHERLOCK MONTH ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My nie stajemy na dachach, my je nienawidzimy. xD
      Ja też umieram, a zwłaszcza po tym, że przypuszczam, co się stanie w ostatnim odcinku, a tak właśnie było w książce. :o

      Usuń
  6. Na razie widziałam tylko film "Sherlock Holmes", w którym gra Robert Downey Jr., ale mam zamiar to zmienić :D Świetny zbiór, z pewnością się przyda ;)

    Nominowałam Cię do Liebster Blog Award. Mam nadzieję, że lubisz tego typu zabawy ;) Serdecznie zapraszam!
    Szczegóły znajdziejsz tutaj: http://oczarowanaksiazkami.blogspot.com/2014/01/liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Posiadam i czytałam książkę, którą wymieniłaś jako pierwszą. Uwielbiam Sherlocka Holmesa i praktycznie wszystko co z nim związane. Z filmów oglądałam te, w których gra Robert Downey Jr (kocham tego aktora, tak jak Bena :D). Z seriali z kolei to wersję BBC, którą uważam za cudowną. 3 sezon jak na razie jest boski *-* Choć bardzo mi smutno, że Moriarty się więcej nie pojawi, chyba polubiłam go bardziej niż samego Sherlocka :P
    I koniecznie muszę się wziąć za oglądanie Doktora Who. Jak na razie obejrzałam z koleżanką ostatni odcinek (reinkarnacja Matta). Serialu jeszcze tak do końca nie oglądałam, ale już dużo o nim wiem, dzięki mojej koleżance, która jest jego wielką fanką (też uwielbiam Sherlocka z BBC :D).
    Serii młody Sherlock Holmes nie czytałam i z chęcią bym się dowiedziała czy warto :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz! Do zobaczenia przy kolejnym poście!
Xoxo