Łowca Demonów - Agnieszka Michalska

Uwielbiam czytać debiuty, okrywać nowe style, specyficzny język, całkowicie inne historie oraz świeżych bohaterów, jakich kreują autorzy. Żaden debiut mi nie straszny, a i do tych naszych rodzimych podchodzę coraz chętniej! „Łowca Demonów” to pierwsza książka młodziutkiej Agnieszki Michalskiej. Jesteście ciekawi, co skrywa w środku?

Katy to zwyczajna nastolatka. Zastanawiam się właśnie, ile razy zaczynałam pisanie opisu tymi oto słowami; dziewczyna mieszka z trójką kuzynek w wielkim, pięknym domu, ma dwoje najlepszych przyjaciół dla odmiany płci męskiej oraz niedługo będzie obchodzić piętnaste urodziny. W tym dniu wszystko się zmienia. Jednak Katy nie jest aż tak zwyczajna, o nie. Jest ona jedną z ‚Wybranych’ oraz pochodzi z rodziny parającej się magią…

„Łowca Demonów” to powieść inspirowana serialem „Czarodziejki”(ang. Charmed). Agnieszka Michalska zaczęła pisać w wieku lat trzynastu, zaczarowana właśnie tym światem, a po kilku latach wróciła do tej historii, jednak pojawiły się w niej nowe elementy… Autorka napisała, że ta książka nie powiela fabuły serialu, tylko się nią inspiruje. Ja jednak odniosłam zupełnie inne wrażenie. Najprościej mówiąc, powstał z tego fanfik. Fan fiction(w skrócie ff, czyli tworzone zazwyczaj przez fanów np. serialu opowiadania, nawiązujące do pierwowzoru) nie jest mi obce i uwielbiam je pisać, jednak uważam, że nie jest to materiał na książkę, ponieważ mimo wprowadzenia nowych bohaterów, czy elementów to mamy tutaj części składowe pierwowzoru, czyjąś twórczość, w tym przypadku dotyczy to serialu „Czarodziejki”, a nie są to jakieś drobne szczegóły, lecz trzy główne bohaterki i wiele innych rzeczy.

Książka ma niewiele stron, jednak znalazło się tutaj miejsce dla niejednego wątku. Im więcej wypływało ich w czasie czytania, tym bardziej były one skurczone, czasami miałam wrażenie, że pojawiały się wręcz znikąd i tak samo było z ich skutkami. Zabrakło momentami miejsca na wyjaśnienia, podczas gdy mniej interesujące rzeczy były opisane bardzo dogłębnie. Autorka poświęciła sporo czasu opisowi wyglądu postaci, najpierw oczami narratora, potem oczami Katy, a na przykład finał skończył się tak szybko, jak nagle się rozpoczął. W momentach akcji zabrakło mi dla nich należytej uwagi.

Nie chcę być niemiła, ale, według mnie, bohaterowie nie są jacyś nadzwyczajni. Owszem starano się nadać im głębi, jednak są oni dość schematyczni. Nie jedną powieść młodzieżową czytałam, dlatego muszę przyznać, że Katy oraz jej przyjaciele wypadli dość blado, nie mówiąc o bardziej pobocznych postaciach, które nie wzbudzają w czytelniku absolutnie żadnych emocji, nie mają po prostu takiej możliwości. Skoro jesteśmy już przy młodzieżowych książkach, wiadomo, że mają one swój specyficzny język, dość prosty, niewymagający, aby każdy mógł się w nich łatwo odnaleźć. Jednak czasami trafiały się tutaj dość dziwne metafory oraz wypowiedzi zupełnie niepasujące do wieku bohaterów.

Sam pomysł na fabułę uważam za dość ciekawy, jednak to za mało, ponieważ przeplata się on z elementami oryginalnej fabuły serialu oraz traci na tym, że inne rzeczy są mniej dopracowane. Mam również wrażenie, że został szybciutko wrzucony, wręcz błyskawiczne opowiedziany, po czym akcja leciała, dalej do przodu. Są również nieścisłości. Piętnastoletnia Katy dowiaduje się, że jej rodzina zajmuje się chronieniem świata przed czarną magią, nie objawiły się jej jednak żadne specjalne umiejętności, nie potrafi walczyć, nie zna rzeczywistości, do której ją nagle wrzucono. Rozpoczyna jednak szkolenie, a po miesiącu dokonuje rzeczy, której inni nie potrafili by wykonać nawet po kilku latach ćwiczeń.

Byłam zaskoczona i niestety dość rozczarowana po skończeniu lektury. Nie jest źle, jak na debiut, ale fakt, że nie jest to twórczość własna Agnieszki Michalskiej, tylko fan fiction całkowicie zmienia postać rzeczy. Życzę jednak autorce wszystkiego dobrego i nie mogę się doczekać powieści, która będzie całkowicie jej twórczością, ponieważ dostrzegłam tutaj potencjał.

Ogólna ocena: 5/10.

Seria: Kroniki Ciemności
Tom: 1/???
Liczba stron: 198
Data wydania: 22 lipiec 2013 r.
Wydawca: Warszawska Firma Wydawnicza

Kroniki Ciemności:
1. Łowca Demonów
2. Uczeń Łowcy

Recenzja powstała dla portalu Upadli.pl

Sophie di Angelo

10 komentarzy:

  1. Mam jednak ochotę zapoznać się bliżej z tą pozycją i zobaczyć, jak bardzo nawiązuje to do serialu (który oczywiście znam c;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Twoja recenzja również mnie nie zniechęca, chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mimo tylko połowy punktów chciałabym ją przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Pomimo nieścisłości oraz niezwykłego podobieństwa do serialu z chęcią przeczytałabym tą książkę. Pewnie jak każdy lubię ładne rzeczy a okładka jest wręcz cudowna. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam Charmed, więc sama nie wiem - czy jestem ciekawa jak autorka napisała tę książkę czy lepiej sobie nie psuć wspomnień...

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam mieszne uczucia, ale ostatecznie nie mówię nie

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie podoba mi się wydawanie fanfików. Autorka nie wymyśliła świata ani nawet głównych bohaterów... na pewno nie sięgnąłbym po taką książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głównych bohaterów wykreowała sama. A przynajmniej główną trójkę.
      Jednak poboczni to już inna sprawa...

      Usuń
  8. Hmm... Książka już do mnie zmierza, ale mam wobec niej dość mieszane uczucia. Serial swego czasu nawet lubiłam oglądać, ale jakoś nie korci mnie aby o nim czytać. No cóż, zobaczymy jak książka do mnie dotrze :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz! Do zobaczenia przy kolejnym poście!
Xoxo