Trylogia Grisza - nowelki oraz dodatki


Amerykańscy autorzy uwielbiają pisać nowelki, czy półtomy do swoich serii - to najlepszy sposób, aby pokazać historię z nowej strony, dodać fragment, który nie pasował nigdzie indziej albo dać innemu (niż główny) bohaterowi dojść do głosu. Nie wspominając o tym, że im autor popularniejszy, tym więcej pojawia się edycji jego książek, a każdy ma inny, ekskluzywny dodatek. Wszystko byłoby pięknie, gdyby trafiały one do Polski, ale w rzeczywistości dzieje się to raczej rzadko. Trylogia Grisza Leigh Bardugo nie miała takiego szczęścia, co zazwyczaj oznaczałoby dla mnie koniec historii, jednak tym razem nie mogłam sobie odpuścić lektury nowelek i pozostałych dodatków. To była świetna decyzja!

Jest w sumie sześć dodatków do trylogii Grisza: Zagubiony list Mala do Aliny, Krawcowa, Demon z Lasu, Wiedźma z Duvy, Zbyt cwany lis oraz Małe ostrze. Trzy pierwsze z powyżej wymienionych znajdziecie w amerykańskich wydaniach z miękkimi okładkami.

Kolejność czytania według Goodreads:
0.1. The Demon in the Wood 
0.5. The Witch of Duva
1. Cień i kość
1.5 The Tailor
2. Szturm i grom
2.5. The Too-Clever Fox
2.6. Little Knife
3. Ruina i rewolta


Holenderskie okładki nowelek













Kolejność czytania według Leigh Bardugo:
0.5. The Witch of Duva
1. Cień i kość
1.5 Lost Letter From Mal
1.6 The Tailor
1.7. The Too-Clever Fox
2. Szturm i grom
2.5. Little Knife
3. Ruina i rewolta
3.5. The Demon in the Wood 


Lost letter from Mal (Zagubiony list Mala do Aliny) - w oryginale znajdziecie go tu.
"The Tailor" (Krawcowa) - fragment z "Cienia i kości" z punktu widzenia Genii - do przeczytania w oryginale tutaj.
"Demon in the Wood" (Demon z lasu) - teoretycznie jest to prequel, jednak autorka rekomenduje przeczytanie tego krótkiego opowiadania o młodości Darklinga dopiero po zapoznaniu się z ostatnim tomem trylogii.

Trzy nowelki z uniwersum Grisza "Wiedźma z Duvy", "Zbyt cwany lis" oraz "Małe ostrze" można według autorki przeczytać w każdej chwili czytania trylogii, ponieważ są to opowieści ludowe, więc nie pojawiają się tam żadni bohaterowie, których znamy. Leigh Bardugo dodała jednak, że temat każdej z nowelek dopasowany jest tematycznie do kolejnych tomów trylogii. 

To skomplikowane, ale mam nadzieję, że ostatecznie zrozumiałe. Osobiście zabrałam się za nowelki i dodatki dopiero po przeczytaniu całej trylogii i teraz opowiem Wam o tym, o czym są (spokojnie no spoilers, tylko tłumaczenie oficjalnych opisów) oraz co mi się w nich spodobało.

The Witch of Duva (Wiedźma z Duvy)

Dawno temu w lasach Duvy znikały dziewczęta. Według opowieści były przezeń zjadane. Możliwe jest jednak, że niebezpieczeństwo było cały czas tuż obok - znacznie bliżej domu niż mogłoby się wydawać. 

"Wiedźma z Duvy" to pierwsza z trzech opowieści ludowych Ravki. Główną bohaterką jest młoda dziewczyna żyjąca w czasach, gdy w okolicznych lasach ginęły bez śladu dziewczęta. Podobno spomiędzy drzew dochodził cudowny zapach jedzenia, tak bardzo kuszący w czasie wielkiego głodu...

Nie powiem - trochę się zdziwiłam, gdy nagle znalazłam się w środku opowieści i to z bohaterką, której nie znałam. Próbowałam sobie przypomnieć, czy to ktoś z oryginalnej trylogii, o kim zapomniałam i dopiero po zakończeniu nowelki zrozumiałam, że autorka stworzyła historykę ludową. I to jaką przewrotną! Równocześnie dość przerażającą, trochę obrzydliwą i nieźle szokującą. Choć ze wszystkich trzech podobała mi się w sumie najmniej.

Pożyczone z tumblr'a :)
Lost letter from Mal (Zagubiony list Mala)

List został znaleziony blisko północnej granicy Ravki, tuż zanim tropiciele przekroczyli granicę Fjerdy ścigając jelenia. 
Zaadresowany był do Aliny.

Tak naprawdę o liście dowiedziałam się przypadkiem. Nie wiedziałam, że jest to oficjalny dodatek, jednak przeglądałam odpowiedzi autorki na pytania czytelników na jej profilu Goodreads i trafiłam na rekomendowaną przez nią kolejność czytania, a tam wspomniany był... list. Bardzo chciałabym mieć wydanie książki z nim w środku!

Z tumblr'a autorki

Tak bardzo bym chciała, aby ten list był dłuższy. Naprawdę polubiłam Mala, więc to było świetne uczucie przeczytać cokolwiek z jego punktu widzenia. Poczułam go. Dawkowałam więc sobie tę przyjemność. List napełnił mnie smutkiem i melancholią. Już zapomniałam o tym, co stało się w Fałdzie w pierwszym tomie. Nie zastanawiałam się, jakie to wywarło wrażenie na Malu i innych, do jakiego punktu w życiu go to doprowadziło. To takie przykre - wiedza o tym, że i Alina i Mal czekali tak naprawdę na to samo... Ten dodatek był najlepszy pod względem emocji, jakie wywołał.

The Tailor (Krawcowa)

"She’s so used to being unnoticed that she doesn’t realize how much she shows."

Jest to bardzo krótki fragment z punktu widzenia Genii i równocześnie nowa scena z pierwszego tomu trylogii. Zdecydowanie warto go przeczytać po zapoznaniu się z "Cieniem i kością", ponieważ daje nowe spojrzenie nie tylko na postać Genii - właściwie jedynej przyjaciółki Aliny, ale i jej motywy. Ciekawie było również spojrzeć na główną bohaterkę trylogii - napisanej w narracji pierwszoosobowej - innymi oczami. 

The Too-Clever Fox (Zbyt cwany lis)

W Ravce nawet gdy unikniesz jednej pułapki, nie znaczy to, że nie wpadniesz w kolejną.

Jest to druga opowieść ludowa z Ravki, dopasowana tematycznie do "Szturmu i gromu" i zdecydowanie moja ulubiona historyjka. Co prawda na początku miałam nadzieję, że jest to nowelka o 'cwanym lisie' Mikołaju (jak się okazuje nie ja jedyna), jednak jest to naprawdę opowieść o cwanym lisku. Tak brzydkim, że został porzucony przez swoją lisią matkę. Nikt nie wierzył w to, że przetrwa, ale on skutecznie unikał każdej pułapki. Dopóki w mieście nie pojawił się znany w całej Ravce myśliwy - żadne zwierzę nie mogło mu umknąć.

"Zbyt cwany lis" to po prostu wspaniała nowelka. Uwielbiam przewrotne spojrzenie Leigh Bardugo na role mężczyzn i kobiet - tak jasno określonych - w społeczeństwie. We wszystkich trzech opowiastkach ludowych odegrało to rolę, której na pewno byście się nie spodziewali. Świetne przesłanie i zakończenie!

Little Knife (Małe ostrze)

Yeva jest tak piękna, że każdy mężczyzna, który ją zobaczy traci rozum. Jest gotowy zrobić wszystko, aby zdobyć jej rękę. Jej ojciec zamierza to wykorzystać i zleca zalotnikom trzy niezwykle trudne zadania do wykonania. Jednym z nich jest książę, który ma zasoby, aby je wykonać. Jednak innym jest Grisza mający po swojej stronie niezwykłego sojusznika...

Trzecia i ostatnia opowieść ludowa. Każda z tych historii związana jest tematycznie ze swoim tomem, więc aż żałuję, że nie przeczytałam ich we właściwym czasie. To dopiero byłoby ciekawe - spróbować to odnieść do treści "Ruiny i rewolty" w trakcie lektury!

Leigh Bardugo zaskoczyła mnie ponownie, ponieważ jej historyki ludowe są zupełnie inne od tego, jakie myślałam, że będą. Takie... cudownie przewrotne. Zakończenie świetne! Pytania, które stawiała Yeva były niezwykle przemyślane. Czasami to czego pragną dla nas rodzice, jest zupełnie inne od tego, czego my sami tak naprawdę pragniemy. Totalnie warto się z zapoznać ze wszystkimi ludowymi opowieściami!


The Demon in the Wood (Demon z lasu)

"Fear is a powerful ally, but feed it too often, make it too strong, and it will turn on you."


Prequel serii, który należy przeczytać dopiero, gdy się ją skończy... Chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o jednym z najbardziej intrygujących bohaterów w trylogii Grisza? Zanim stał się Darklingiem, był po prostu samotnym chłopcem z nadzwyczajną mocą. Autorka oferuje spojrzenie w przeszłość, która ukształtowała tak brutalnego i genialnego przywódcę.

"Start building walls, and people begin to wonder what you’re hiding."

To jedna z najciekawszych nowelek - chyba w sumie druga moja ulubiona - i zgadzam się z autorką, że lepiej przeczytać "Demona z lasu" po skończeniu "Ruiny i rewolty". To nie jest próba usprawiedliwienia, czy wybielenia tej postaci, o to nie musicie się martwić. Jednak odkrywa zupełnie nową stronę historii Darklinga, więc czytałam ją z wielkim zainteresowaniem - tym bardziej, że przy okazji dowiedziałam się o dawnych dziejach Ravki. Bardzo żałowałam, gdy się skończyła, ponieważ chętnie czytałabym dalej! Z "Demona w lesie" można się również dowiedzieć całkiem sporo o innej postaci z serii. Czegoś, czego nie oczekiwałam...

News z ostatniej chwili!

Źródło
Jakiś czas po napisaniu tego posta autorka ujawniła na swoim Twitterze, że w Grishaverse pojawi się coś nowego... W poniedziałek 30-ego stycznia ogłosiła, że 26-ego września 2017 roku ukaże się ilustrowany zbiór historyjek ludowych! Oprócz wspomnianych powyżej trzech opowieści, powstały trzy zupełnie nowe, a to wszystko zostanie dopieszczone ilustracjami. Nie mogę się doczekać! Już zamówiłam swój egzemplarz!

Post ukazał się w cyklu Miesiąc z... Leigh Bardugo.

Czytacie nowelki niewydane w Polsce będące częścią Waszych ulubionych serii?

Sophie di Angelo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz! Do zobaczenia przy kolejnym poście!
Xoxo