"Znak Ateny" Rick Riordan

Tytuł oryginału: The Mark of Athena
Seria: Olimpijscy Herosi
Tom: 3
Liczna stron: 525
Wydawca: Galeria Książki

"Znak Ateny" to długo wyczekiwana trzecia część serii "Olimpijscy Herosi" autorstwa genialnego Ricka Riordana. W Polsce została wydana 7 listopada, ale ja dopiero niedawno znalazłam chwilę, żeby się za nią zabrać. Czas spędzony z książką upłynął mi zdecydowanie zbyt szybko, choć starałam się czytać, jak najwolniej... Jesteście ciekawi, jak prezentuje się "Znak Ateny" w stosunku do innych książek Riordana? A może zastanawiacie się dopiero nad zapoznaniem z jego twórczością? Zapraszam do przeczytania recenzji!

"-To głupota - powiedziała Lwia Głowa. - Tylko opóźniasz swoją śmierć.
-Opóźnianie swojej śmierci to moje ulubione hobby."*

Grecki okręt wojenny "Argo II" właśnie znalazł się nad Nowym Rzymem i przymierza się do lądowania. Annabeth boi się, że może to być odebrane przez Rzymian, jako atak, choć osoby znajdujące się na pokładzie mają pokojowe zamiary. Dziewczyna po sześciu miesiącach gorączkowych poszukiwań wreszcie będzie miałam możliwość spotkać się z Percym, swoim chłopakiem i ma nadzieję, że już nigdy ponownie nie będzie musiała się z nim rozstawać.
Jednak w kieszeni Annabeth ciąży srebrna moneta, którą dostała od matki z poleceniem "Idź za Znakiem Ateny. Pomścij mnie!", chociaż dziewczyna dźwiga już ciężar innej misji związanej z przepowiednią o siedmiorgu...
Czy Percy będzie taki, jak kiedyś? Czy uda jej się wypełnić zadanie zlecone przez matkę?

"Annabeth chwyciła go[Percy'ego] za nadgarstek i szybkim ruchem przerzuciła sobie przez ramię. Upadł całym ciałem na bruk. (...) Wparła kolano w pierś Percy'ego. Przycisnęła mu gardło przedramieniem.(...)
-Jeśli kiedykolwiek znowu mnie opuścić (...) to przysięgam na wszystkich bogów...(...)
-Przyjąłem ostrzeżenie - rzekł Percy. - Ja też za Tobą tęskniłem."

Bachus - bóg wina
Po tylu miesiącach oczekiwania przygoda znów się rozpoczęła! Czułam się, jakbym nigdy nie opuściła świata stworzonego przez Ricka Riordana, który zdecydowanie należy do moich ulubionych autorów. Rick jest znanym pisarzem amerykańskim, niejednokrotnie nagrodzonym prestiżowymi nagrodami, a do tego zdecydowana większość jego książek(a jest ich już z piętnaście!) znalazła się na pierwszych miejscach światowych list bestsellerów. Autor znany jest głównie z powieści młodzieżowych, ale w jego dorobku znajdzie się również seria dla dorosłych oraz młodszych czytelników.

"Percy:- Cześć, jak leci?
Annabeth: - Och, nie, dzięki.
Percy:- No dobra... ale jadłaś coś  dzisiaj?
Annabeth:- Chyba Leo ma teraz wachtę. Zapytaj jego.
Percy:- No tak, mówił dziad do obrazu.
Annabeth:- Dobra. Za chwilę. "

"Znak Ateny" napisany jest w formie trzecioosobowej, a narratorami powieści są wyłącznie greccy herosi, czyli Annabeth, Percy, Leo oraz Piper. Każdemu z nich na przemian poświęcono cztery rozdziały wypełnione niesamowitą akcją, która pędzi już od początku powieści. Z tą książką nie da się nudzić, bohaterowi na swojej niebezpiecznej drodze z Ameryki do Rzymu napotykają wiele trudności i niespodzianek. Mimo to w zauważalny sposób towarzyszy nam humor znany z poprzednich powieści Ricka, więc nie raz można uśmiać się do łez!

Wenus - bogini miłości

"- Ratujcie się! - zawołał Percy. - Dla nas już za późno na ratunek! - Z jego ust wyrwał się zduszony okrzyk. Wskazał na miejsce, w którym ukrywał się Frank. - Och, nie! Frank zamienia się w szalonego delfina! 
Nic się nie stało. 
- Powiedziałem, Frank zamienia się w szalonego delfina! 
Frank wychnął zza balisty i pokazowo chwycił się za gardło. 
- Och, nie! - powiedział, jakby czytał z promptera w studium telewizyjnym. - Zamieniam się w szalonego delfina."

Najważniejszą postacią w książce była Annabeth, córka Ateny, za którą nie przepadałam od samego początku, czyli od pierwszego tomu serii "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy". Idealna i wspaniała Ann... Za to Percy oraz Leo są niezastąpieni! Autor wykreował świetnych bohaterów, każdego obdarzył niesamowitymi umiejętnościami, co nie przeszkadza mi już tak bardzo, jak kiedyś. W końcu wielka siódemka ma być wielka, prawda? ;)

Nemezis - bogini zemsty
"Znak Ateny" jest również wypełniony po brzegi cudowną mitologią grecką i rzymską. Dzięki książce można dowiedzieć się bardzo wiele o wierzeniach oraz zwyczajach starożytnych ludów, a do tego autor tak umiejętnie wplata to w fabułę, że z przyjemnością poznaje się kolejne ciekawostki. To właśnie dzięki Rickowi zrodziła się moja miłość do mitologii oraz tego właśnie wątku w powieściach, a choć przeczytałam ich już kilka, to świata mitologicznego stworzonego przez Riordana nie da się odnaleźć nigdzie indziej.

"-Leonie Valdezie! - zawył duch. - Otwórz te drzwi albo cię zabiję!
-Uczciwa i wspaniałomyślna propozycja!- odparł Leo."

Już po raz dwunasty Rick Riordan mnie nie zawiódł! Ze "Znakiem Ateny" bawiłam się świetnie i jedyne, czego żałuję to fakt, że książkę czyta się tak szybko, chociaż ku mojej radości, trzeci tom jest, jak na razie najgrubszy w tej serii. Nie mogę się doczekać, aż poznam dalsze przygody bohaterów w kolejnej części pt. "Dom Hadesa". Czy polecam? Jak najbardziej i do tego gorąco! Kto nie poznał jeszcze twórczości Ricka, niech żałuje i jak najszybciej nadrabia zaległości! Wszystkie książki Ricka są warte uwagi, gdyż zapewniają niezapominane przeżycia. :)

Ogólna ocena: 10/10!

Olimpijscy Herosi:
1. Zagubiony Heros
2. Syn Neptuna RECENZJA 
3. Znak Ateny
4. Dom Hadesa
5. Tytuł nieznany

Sophie di Angelo

28 komentarzy:

  1. Jeszcze nie czytałam żadnej twórczości Ricka Riordana, ale chcę to zmienić :) Ale nie wiem, za co się najpierw zabrać ?! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początek polecam Ci albo serię "Percy Jackson i bogowie olimpijscy"(ponieważ Olimpijscy Herosi to kontynuacja Percy'ego!) lub osobną trylogię "Kroniki rodu Kane", równie genialną oraz także o mitologii, ale egipskiej. :)

      Usuń
  2. Jakoś nie ciągnie mnie do książek tego autora. Ale nie mówię "nie". Może kiedyś... :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Oh, ach - jak mogłaś już od początku nie polubić Annabeth?!? To jedna z moich ulubionych postaci Ricka!! ^^ Recka świetna, nie wiem po co Ci jeszcze moja, skoro Twój tryb zarażania Riordanią działa znakomicie i bardzo skutecznie. :-P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki ze mnie hejter. :3 Nie działa skutecznie, jak możesz zobaczyć po komentarzach. :( Więc nadal czekam na Twoją recenzję! :D

      Usuń
  4. Czytałam kilka części z serii "Percy Jackson i...", ale jakoś mnie nie zachwyciły. Kiedyś zaznajomiłam się z "Zagubionym Herosem" i też wyszło mdło. Ogólnie rzecz ujmując jakoś nie jestem fanką Riordana.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :O
      Nie wiem, jak to możliwe. XD Ja byłam zachwycona od początku. ^^ "Zagubiony Heros" nie był może najlepszy z serii, więc proponuję dać autorowi jeszcze jedną szansę. :3 "Syn Neptuna" jest bardzo fajny! :D

      Usuń
  5. Chyba się powtarzam, a to niedobrze: przede mną wciąż trzeci tom Percy'ego Jacksona.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama nie wiem co sądzić o tej książce. Z jednej strony bardzo mnie kusi, ale z drugiej aż mnie od niej odrzuca. I jeszcze ta dziwna okładka.. brrr..

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam, polecam, kocham. Rick Riordan jest świetny ^^

    OdpowiedzUsuń
  8. Widziałam tą książkę w Empiku jak poszukiwałam swojego "ideału" Mikołajkowego. Chciałam ją kupić, ale po chwili zastanowienia stwierdziłam, że nie mogę zacząć czytać tej serii od pupci strony, więc zrezygnowałam.
    Książki tego autora wydają się kuszące i zamierzam w nie zafundować w nowym roku.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę warto. ;) I nie polecam zaczynia serii od środka, ponieważ zbyt dużo treści i przygód się przegapi! :D

      Usuń
  9. Kocham to za mało powiedziane! Wszystkie książki Riordana są genialne! I te zakończenie :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety ktoś mi zdradził zakończenie, ponieważ na złość mi zrobił, więc aż tak się nie jarałam... ;(

      Usuń
  10. Możliwe że kiedyś przeczytam, ale chwilowo nie mam czasu na serie ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja się muszę przyznać, że dopiero w tym roku odkryłam twórczość pana RR.

    W moim przypadku powiedzenie "Nie oceniaj książki po okładce" nie za bardzo się sprawdza:P Zawsze patrzę najpierw na okładkę a potem czytam opis (choć mam kilka książek z okropnymi okładkami).

    Tak właśnie było w przypadku "Zagubiony heros", okładka była świetna a opis też zachwycał, więc zaczęłam czytać i po 4 rozdziale kompletnie się pogubiłam.
    Wciąż była mowa o jakimś Percym co "chodzi" z Annabeth itd. Nic z tego nie rozumiałam, więc zaczęłam grzebać i znalazłam całkiem nową serię o Percym Jaksonie.
    O zgrozo miała ona 5 części. Niestety chciałam poznać dalsze losy Jasona, Piper i Leo. Więc po 2 tygodniach wyczekiwania na książki, zaczęłam czytać.

    Nie powiem,że nie miałam chwil załamania (matko ile można czekać, aż Annabeth i Percy pwiedzą sobie 2 magiczne słowa!) ale dałam radę i nie żałuję!!!

    Oczywiście druga seria jest moim zdaniem lepsza. Zakochałam się w Leo i Piper od pierwszych storn a i Jason niczego sobie. Wreszcie pojawił się ktoś równie dobry ja Percy i to jest chyba najlepsze w tej serii. Nie powiem,że przygody Perciego były jakieś okropne, nie wręcz przeciwnie, kocham mitologię a w książkach pana RR to po prostu cudo. Ale po pięciu tomach miałam go po prostu dość:P Więc naprawdę wolę tę serię.
    Co do książki "Znak Ateny" to jest ona naprawdę świetna! Fakt nie czekałam na nią aż tak długo jak inni (niedawno skończyłam 2 część) więc po prostu rewelacja. Polecam gorąco!
    Matko ale się rozpisałam, przepraszam za to, ale jak czasami zacznę to nie mogę skończyć:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przepraszaj, takie komentarze są najlepsze. :D
      Oooo! Ja odkryłam już z 2 lata temu? ;D I też zawsze patrzę na okładkę, to tylko tak mówimy, jak bronimy zacnej książce w brzydkiej okładce. ^^
      Jak ja kończyłam serię z Percy'm, to myślałam, że mi serce pęknie. XD Nigdy bym nie miała go dość. :D No i "Olimpijscy Herosi" są o wiele doroślejsi, jednak mam większy sentyment do Periaczka. ;3
      Leo uwielbiam! Jason jest jakiś taki suchy, a Piper nawet spoko. :D
      A teraz z 6 miesięcy czekania na kolejny tom(albo dłużej).
      Dziękuję za komentarz! :D

      Usuń
  12. Bardzo chcę przeczytać coś tego autora. Oglądałam film na podstawie jego powieści i był denny. Chcę wiedzieć, czy to książka została okrutnie skrzywdzona, czy po prostu cudów nie ma i nie da się zrobić ze słabej książki dobrego filmu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahahahaha film to tylko adaptacja, książka jest o niebo lepsza, więc spokojnie. ;)

      Usuń
    2. Scarlett, uwierz, książka została okrutnie zraniona. Gdybym nie czytała wcześniej "Percy'ego", to po obejrzeniu filmu od papierowego pierwowzoru uciekałabym, gdzie pieprz rośnie.

      Polecam twórczość pana Riordana, mam nadzieję, że się nie zawiedziesz.

      Usuń
  13. zapowiada się wyśmienicie jak widze :3 jednak chyba jie znajdę czasu aby zabrać sie za pierwszy tom

    OdpowiedzUsuń
  14. średnio lubię wątek mitologiczny, więc pewnie nie sięgnę po "Znak ateny" i kolejne części - chyba, że znalazłyby się w bibliotece. wtedy - właściwie czemu nie? ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. tyle się naszukalam blogów albo stron, informujących co się stanie w książce znak ateny, i wreszcie znalazłam!!! fajny blog : D
    ja też tak jak ty uwielbiam percyego jacksona i wszystkie serie rr, ale jak dla mnie mogłoby być więcej akcji z percym i annabeth! niby są razem, ale autor cały czas się trzymał dotychczas wersji bardziej przyjacielskiej! mam nadzieję ze w znaku ateny to się zmieni!
    czekam jeszcze na dom hadesa i twoją recenzje o nim :)
    <3
    Merr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. ;)
      Od Zagubionego Herosa są już parą, ale spotykają się dopiero w Znaku Ateny. Nie jest tego wiele, ponieważ to nie romans, więc nawet te fragmenty akceptuję, bo tej pary nie lubię, zawsze byłam Perachel :D.
      Ja też czekam na Dom Hadesa! Im szybciej tym lepiej. :3

      Usuń
  16. zapomniałam! zapraszam do mnie na opowiadania: http://percyiannabeth.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Skoro już tu trafiłam (szukając Archiwum Herosów), nie mogę się obejść bez komentarza :D
    Otóż czytałam jeden rozdział po angielsku i śmiało stwierdzam, że tłumaczenie polskie jest beznadziejne i domagam się tłumaczenia pana Andrzeja Polkowskiego! Owszem, pani Agnieszka Fulińska się wykazała swoją 'wiedzą mitologiczną' , ale czytając drugi raz książkę poraził mnie jej styl pisania, który, lekko mówiąc, jest beznadziejny. Natomiast samą pierwszą serię jako taką polecam wszystkim dla akcji i mojego ulubieńca Tysona <3 Natomiast drugiej nie warto zaczynać dopóki nie pojawi się 5 część serii... bo ogarnia człowieka tak wielki smutek i żal,ile trzeba czekać ;(

    OdpowiedzUsuń
  18. "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy" to jest wspaniała seria! Przeczytałam całą i zakochałam się w Percy'm od pierwszej książki! <3 <3 <3 Wątki mitologiczne są tak świetnie wprowadzone do całej akcji, to jest moja ulubiona seria książek. Teraz właśnie zastanawiam się czy zabrać się za "Olimpijskich Herosów" i chyba jednak dam się skusić. :)
    N.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz! Do zobaczenia przy kolejnym poście!
Xoxo